De coronacrisis dwingt ondernemend Nederland tot innovatie. Wanneer je bedrijf het financieel moeilijk heeft, de toekomst onzeker is en je niet weet hoe lang alles nog gaat duren word je als bedrijf en als ondernemer zeer op de proef gesteld. Echter zijn niet alle ondernemers in de positie om positief te kijken naar de negatieve gevolgen. Je ziet daarom veel ondernemers die juist een afwachtende houding aannemen, of alles op alles moeten zetten om hun bedrijf financieel van de afgrond te redden. Producten worden opnieuw onder de loop genomen, investeringen worden op de lange baan geschoven en er wordt veel minder ingezet op branding.

Deze pandemie is nieuw en uniek. Er bestaat geen draaiboek en niemand weet hoe lang alles nog gaat duren. Hoe je hier dan het best op kunt inspelen blijft de gouden vraag. Baron Rothschild, een succesvolle Britse bankier en politicus zei ooit: “The best time to invest is when there’s blood in the streets, even if the blood is your own ”. Dat zou betekenen dat je in deze tijd juist moet proberen te investeren! In sommige sectoren, zoals bijvoorbeeld de horeca, is het erg moeilijk om in deze tijd het hoofd boven water te houden. In andere sectoren kan goed worden ingespeeld op nieuwe trends en behoeften die ontstaan doordat men minder sociale contacten onderhoud, meer thuis werkt en leeft in onzekerheid. Maar wat kun jij doen om er in deze tijden sterker uit te komen? Op het gebied van digital marketing liggen er nog genoeg kansen waar de focus naar verlegd kan worden.

“The best time to invest is when there’s blood in the streets, even if the blood is your own ”.

1: Zet in op branding!

Veel adverteerders hebben vanwege de coronacrisis hun branding campagnes per direct gepauzeerd. Natuurlijk logisch, alleen op lange termijn zal dit een negatief effect gaan hebben op de bedrijfsvoering.Aangezien de crisis nu al een lange tijd aanhoudt en ‘het nieuwe normaal’ waarschijnlijk de komende tijd de norm gaat zijn, is het juist nu belangrijk om je te onderscheiden van de rest. Zorg dat je je onderscheid van de concurrentie en profileer je bedrijf als een bestendige partner voor nu én de toekomst.
Geef je klant vertrouwen, investeer in de lange termijn en pluk binnen no-time de vruchten van je investeringen.

2. Bepaal je strategie opnieuw

Dit is dé aangewezen periode om te kijken of je in kunt zetten op nieuwe producten, nieuwe manier van bedrijfsvoering, re-organisatie van je bedrijf etc. Bepaal een strategie die inspeelt op de huidige situatie van nu, en bestand is tegen de toekomst die over een aantal jaren hopelijk weer ‘back to normal’ is.

3. Websiteoptimalisatie

Afhankelijk van je bedrijfsvorm is het gebruik van SEO en contentmarketing vrijwel altijd interessant. Zowel SEO (search engine optimalisation) als contentmarketing zijn belangrijke kanalen die op de lange termijn renderen. Dit zijn trajecten van maanden of zelfs jaren, waarbij routine en structuur bepalend zijn. Het is dan ook te adviseren om niet van deze plannen af te wijken en zo te voorkomen dat het resultaat teniet wordt gedaan. Ligt jouw focus nog niet op SEO en content? Dan is dit een mooi moment om er specialisten voor aan te haken. Zo werk je aan de snelheid, vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je website en pak je de zaken op waar marketeers vaak niet aan toe komen.

4. Speel in op veranderend zoekgedrag middels data analyse en SEA

De markt en consumentbehoefte is op dit moment erg volatiel. Om ervoor te zorgen dat je daar actief op kan inspelen, is juist nu van belang om je online marketingcampagnes actief te monitoren en te optimaliseren. Deze investeringen zullen op korte en lange termijn meer geld gaan opleveren! Het leuke aan SEA is dat het direct resultaat oplevert en dus ook meteen omzet genereert. 

 

 

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend jouw uitdaging of vraagstuk aan ons voorleggen? Neem dan nu contact met ons op!

Met een team van online marketing specialisten versterken wij jouw online positie. Wij denken mee over de volledige online strategie. 

Met een team van online marketing specialisten versterken wij jouw online positie. Wij denken mee over de volledige online strategie.